Jesteś tutaj:

Małopolska na rowery! Statystyka

kładka pieszo-rowerowa w Łącku
Stan na marzec 2023 r.

Trasy i szlaki rowerowe Małopolski

W Małopolsce aktualnie dostępne jest prawie 900 km infrastruktury rowerowej o bardzo dobrym standardzie, którą tworzą głównie trasy VeloMałopolska oraz trasy takie jak: polski odcinek Szlaku Wokół Tatr, Trasa wokół Jeziora Czorsztyńskiego czy VeloKrynica, z tego:

  • 53% poprowadzono po drogach odseparowanych od ruchu samochodowego,
  • 33% po asfaltowych drogach lokalnych o uspokojonym ruchu, 
  • 14% drogi szutrowe.

Dodatkowo w Małopolsce dostępnych jest ok. 3000 km szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności, najbardziej znane to m.in. Szlaku Wokół Tatr, Szlak Orlich Gniazd, Szlak Wód Mineralnych czy Rowerowy Szlak Doliny Karpia.

W Małopolsce funkcjonuje dobrze rozwinięta infrastruktura do kolarstwa górskiego - MTB, w tym jej ekstremalnych odmian Enduro i Downhill. 

  • 9 bikeparków/sieci singletrack: Bike Park Kasina, Bike Park Kluszkowce, Bike Park Mosorny Groń wraz Babia Góra Trails, Bike Park Słotwiny Arena, PKL Palenica/Szczawnica Bike Parks, Gorlickie Ścieżki, Myślenice Singletracks, Rabka Trails, Bike Park Marcinka (Tarnów)
  • już ponad 30 torów pumptrack
  • zagłębia górskich szlaków rowerowych np. trasy rowerowe MTB w Krynicy - Zdrój (powstałe w ramach działań samorządów).

Projekt VeloMałopolska 

VeloMałopolska to olbrzymi projekt rowerowy składający się z ośmiu tras, które przebiegać mają przez każdy region województwa i połączyć największe miasta. Osiem tras to: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis/EuroVelo4, VeloNatura/EuroVelo 11, VeloPrądnik, VeloRaba, VeloRudawa, VeloSkawa.

W ramach sieci tras rowerowych VeloMałopolska przejezdnych jest już ok 650 km, docelowo planowanych jest 1 000 km, z tego:

  • 475 km wybudowało Województwo Małopolskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, pozostałe odcinki wybudowały gminy, przez których teren przebiegają trasy,
  • przy trasach VeloMałopolska budowanych przez ZDW powstały Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) – aktualnie jest ich 27. Pozostałych wiat zapewniających miejsce odpoczynku dla rowerzystów przy trasach jest ponad 70. 
  • 200 obiektów z przyznanym certyfikatem Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR) w Małopolsce.

Najbardziej zaawansowane w budowie są następujące trasy VeloMałopolska:

  • VeloDunajec: oddane do użytku 195 km z planowanych 240 km
  • Wiślana Trasa Rowerowa: oddane do użytku 220 km z planowanych 230 km
  • VeloRaba: 50 km z planowanych 130 km
  • VeloNatura (małopolski odcinek Eurovelo11): 77 km z planowanych 115 km
     

Wyjaśnienie do statystyk

Liczby przedstawiają informacje na temat tras z projektu VeloMałopolska oraz tras VeloCzorsztyn, VeloKrynica i polskiego odcinka Szlaku Wokół Tatr - łącznie, prezentowanych na mapie bit.ly/velomalopolska. W statystykach podliczone jest to, co istotne z punktu widzenia rowerzysty rekreacyjnego, bez wliczania czysto komunikacyjnych ciągów w dużych miastach takich jak Kraków czy Tarnów. Zsumowane kilometry nie mają rozróżniania na poszczególnych inwestorów czy granice administracyjne/samorządowe. 

 

 

 

 

Krótkie omówienie statystyk
Jak widać na powyższych wykresach z tych nadających się do jazdy odcinków, ponad połowa (52%, 411 km) to odseparowane, szerokie i asfaltowe drogi rowerowe, 11% (86 km) to odcinki również bez ruchu samochodowego, ale o nawierzchni szutrowej/z kostki. Odcinków, w którym trasy zostały poprowadzone po drogach publicznych o niskim natężeniu ruchu samochodowego jest 300 km (38%). 

W tabeli znajduje się podsumowanie kilometrażu odcinków, które aktualnie są w budowie, a daty ich oddania do użytku, zaplanowano na lata  2021/22 (łącznie ponad 62 km).
Ważna uwaga, znacząca część tras, które powstają poza projektem VeloMałopolska, będą go bardzo dobrze uzupełniać. Bardzo dobra infrastruktura powstaje np. w sąsiedztwie Wiślanej Trasy Rowerowej (nad Kanałem Łączany w gminie Skawina) czy obok planowanych dopiero odcinków VeloRaba (ścieżka nad Zatoką Zakliczyńską). Odcinki, które są obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowych i zbierania pozwoleń na budowę (z datami zakończenia tego etapu w 2022/2023 roku), jest 127 km. Ich budowa oraz reszta z tych zaplanowanych na późniejsze lata odcinków Velo Małopolska (ponad 200 km), czeka na nowy okres finansowania z Unii Europejskiej zaplanowany na lata 2021-2027. 


Pozostałe ważne liczby
  • 26 - ilość gotowych, większy i mniejszych obiektów mostowych przeznaczonych tylko dla ruchu pieszo-rowerowego wybudowanych / zaadaptowanych na potrzeby ruchu rowerowego
  • - ilość projektowanych aktualnie dużych kładek pieszo-rowerowych
  • 3000 - ilość kilometrów rekomendowanych szlaków rowerowych

Mapa prezentująca postęp prac oraz rodzaj nawierzchni