Statystyki na temat tras rowerowych w Małopolsce

Kładka pieszo-rowerowa w Łącku.
Prezentujemy statystyki dotyczące infrastruktury rowerowej w Małopolsce (stan na styczeń 2025 r.).

Trasy i szlaki rowerowe Małopolski

W Małopolsce aktualnie dostępne jest ponad 1000 km infrastruktury rowerowej o bardzo dobrym standardzie, którą tworzą głównie trasy VeloMałopolska oraz trasy uzupełniające ten projekt takie jak: polski odcinek Szlaku Wokół Tatr, VeloCzorsztyn, VeloKrynica, trasa nad Kanałem Łączańskim czy wzdłuż Pustyni Błędowskiej.
Z tego:

  • 54% poprowadzono po drogach rowerowych, odseparowanych od ruchu samochodowego,
  • 31% po asfaltowych drogach lokalnych o uspokojonym ruchu, 
  • 15% odseparowane drogi szutrowe. 

Dodatkowo w Małopolsce dostępnych jest ok. 3000 km szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności, najbardziej znane to m.in. Szlaku Wokół Tatr, Szlak Orlich Gniazd, Szlak Wód Mineralnych czy Rowerowy Szlak Doliny Karpia.

W Małopolsce funkcjonuje dobrze rozwinięta infrastruktura do kolarstwa górskiego - MTB, w tym jej ekstremalnych odmian Enduro i Downhill. 

  • 9 bikeparków/sieci singletrack: Bike Park Kasina, Bike Park Kluszkowce, Bike Park Mosorny Groń wraz Babia Góra Trails, Bike Park Słotwiny Arena, PKL Palenica/Szczawnica Bike Parks, Gorlickie Ścieżki, Myślenice Singletracks, Rabka Trails, Bike Park Marcinka (Tarnów)
  • już ponad 50 torów pumptrack
  • zagłębia górskich szlaków rowerowych np. trasy rowerowe MTB w Krynicy - Zdrój (powstałe w ramach działań samorządów).

Projekt VeloMałopolska 

VeloMałopolska to olbrzymi projekt rowerowy składający się z ośmiu tras, które przebiegać mają przez każdy region województwa i połączyć największe miasta. Osiem tras to: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis/EuroVelo4, VeloNatura/EuroVelo 11, VeloPrądnik, VeloRaba, VeloRudawa, VeloSkawa.

W ramach samej zintegrowanej sieci tras rowerowych VeloMałopolska przejezdnych jest już ok 690 km, docelowo planowanych jest 1 000 km, z tego:

  • 520 km wybudowało Województwo Małopolskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, pozostałe odcinki wybudowały gminy, przez których teren przebiegają trasy,
  • Przy trasach VeloMałopolska budowanych przez ZDW powstały Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) – aktualnie jest ich 27. Pozostałych wiat zapewniających miejsce odpoczynku dla rowerzystów przy trasach jest ponad 100. 
  • Prawie 230 obiektów z przyznanym certyfikatem Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR) w Małopolsce.

Najbardziej zaawansowane w budowie są następujące trasy VeloMałopolska:

  • VeloDunajec: oddane do użytku 206 km z planowanych 240 km
  • VeloMetrpolis (małopolski odcinek EuroVelo4) samodzielne odcinki: oddane do użytku 90 km z planowanych 90 km
  • Wiślana Trasa Rowerowa: oddane do użytku 223 km z planowanych 230 km
  • VeloRaba: 55 km z planowanych 130 km
  • VeloNatura (małopolski odcinek EuroVelo11) samodzielne odcinki: 92 km z planowanych 115 km

 

Wyjaśnienie / omówienie statystyk

Poniższe liczby i wykresy przedstawiają informacje na temat tras z projektu VeloMałopolska oraz tras uzupełniających (jak VeloCzorsztyn, VeloKrynica i polski odcinka Szlaku Wokół Tatr, itp.) - łącznie, prezentowanych na mapie bit.ly/velomalopolska. W statystykach podliczone jest to, co istotne z punktu widzenia rowerzysty rekreacyjnego i sieci rozwoju sieci VeloMałopolska, bez wliczania czysto komunikacyjnych ciągów w dużych miastach takich jak Kraków czy Tarnów. Zsumowane kilometry nie mają rozróżnienia na poszczególnych inwestorów czy granice administracyjne/samorządowe. 
 

W tabeli znajduje się też podsumowanie kilometrażu odcinków, które aktualnie są w budowie, a daty ich oddania do użytku zaplanowano na rok 2025 (łącznie ponad 60 km).

Odcinków które są obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowych i zbierania pozwoleń jest ok. 150 km. Ich budowa oraz reszta z zaplanowanych na późniejsze lata odcinków Velo Małopolska (ponad 100 km) czeka na nowy okres finansowania z Unii Europejskiej zaplanowany na lata 2021-2027.

 

 

 

 

Pozostałe ważne liczby

  • 44 - ilość gotowych, większy i mniejszych obiektów mostowych przeznaczonych tylko dla ruchu pieszo-rowerowego wybudowanych / zaadaptowanych na potrzeby ruchu rowerowego

  • - ilość aktualnie budowanych dużych kładek pieszo-rowerowych

  • 3000 - ilość kilometrów rekomendowanych szlaków rowerowych

Mapa prezentująca postęp prac oraz rodzaj nawierzchni