Ślad objeżdża również wszystkie aktualne budowane, remontowane i szutrowe odcinki (po zakończeniu prac zostanie zaktualizowany). Oprócz bezstresowych odcinków Wiślanej Trasy Rowerowej (WTR) wybudowanej w ostatnich latach po wałach rzecznych, reszta to w większości jazda po spokojnych, lokalnych drogach. Wyjątkami jest ul. Bogucianka/Tyniecka na styku Krakowa i Skawiny (z powodu remontowanych wałów, na których po zakończeniu prac na wiosnę 2022 r. powstanie nowy odcinek WTR) oraz okolice Zatoru, gdzie czeka nas konieczności jazdy po krótkim odcinku DK44 (z powody budowy obwodnicy Podolsza). Na tym prawobrzeżnym odcinku Wisły między Zatorem a Oświęcimiem, wycieczka prowadzi po "starym" śladzie WTR wyznakowanym kiedyś przez PTTK. Gdzieniegdzie nawet spotkacie znaki w lepszym lub gorszym stanie (logo WTR na białym tle). "Nowy" ślad WTR wyznakowany jest pomarańczowymi znakami R-4.
Długość: 161 km
Stopień trudności: łatwa
Rodzaj nawierzchni: asfaltowa 100%
Pobierz GPX
Pełna pętla to propozycja na solidną, całodzienną jazdę, w większości po płaskim z racji doliny rzecznej (są dwa solidniejsze podjazdy - w Kamieniu oraz ul. Bogucianka). Pętlę można sobie oczywiście dowolnie skracać z wykorzystaniem dostępnych promów oraz mostów drogowych, dzięki czemu można ją sobie skroić pod różne poziomy zaawansowania (lub po prostu rozłożyć sobie całość na rowerowy weekend). Większość z mostów/promów jest w zasadzie widoczna z trasy, więc nie powinno być problemu z trafieniem, ale w razie czego listę promów znajdziecie na mapie bit.ly/velomalopolska (warstwa "wiaty, promy, inne").
Na trasie znajdziecie też sporo kawiarenek i barów, a sama jazda w kierunku zachodnim od Krakowa wzdłuż Wisły, to częsty i lubiany kierunek dla wszelakiej maści szosowych "cofferide'ów". Lista przyjaznych rowerzystom "pitstopów" zlokalizowanych zaraz przy śladzie to m.in. Przystanek Kolna, Tarasy Tynieckie, Kawiarnię Benedyktyńską, Ranczo Koło Fortuny (Brzeźnica), MUMU grill&pub (Łączany), Kawiarnia Śnieżka oraz Bożybar.przycupnij (Kamień), Cukiernia Róża (Czernichów).
Na trasie można się też zatrzymać na licznych Miejscach Odpoczynku Rowerzystów.
W zależności od wyboru miejsca przeprawienia się na drugi brzeg Wisły, wychodzą takie kilometraże pętli ze startem/metą w Krakowie:
- 20 km: nad Stopniem Wodnym Kościuszko (uwaga! gruntowe najazdy)
- 42 km: prom Kopanka-Jeziorzany (bezpłatny)
- 64 km: prom Czernichów - Brzeźnica (bezpłatny)
- 77 km: kanał Łączany
- 90 km: prom Spytkowice - Okleśna (opłata 1 zł )
- 120 km: most w Jankowicach
- 150 km: most Niepodległości Oświęcim -Bobrek (wjazdy na WTR przez ul. Starowiejską w Gromcu)
- 161 km: pełna pętla
Aha, proponuję wycieczkę w całości na rowerze, ale w razie czego można ja sobie modyfikować o transport kolejowy. Tu ważna uwaga, bo do końca 2021 r. dojazd “pociąg + rower” na całości linii Kraków - Oświęcim może być niemożliwy przez trwające remonty i kursującą komunikację zastępczą pomiędzy stacjami Oświęcim i Trzebinia. Na wakacje 2021 r. mają powrócić kursy pociągów z Krakowa do Zatoru. Całość można też dojechać z przesiadką przez Mysłowice.
Jeśli ktoś szukałbym pomysłu na kontynuację jazdy szosowej na "wschód" od Krakowa z wykorzystaniem wszystkiego co powstało w ramach WTR, to polecam ten artykuł oraz pomysł na Pętlę Zalipiańską.
Miłej jazdy i wiatru tylko w plecy!
Jarek Tarański, velomalopolska.pl