Małopolska na rowery! Statystyka

kładka pieszo-rowerowa w Łącku
Stan na styczeń 2024 r.

Trasy i szlaki rowerowe Małopolski

W Małopolsce aktualnie dostępne jest ponad 1000 km infrastruktury rowerowej o bardzo dobrym standardzie, którą tworzą głównie trasy VeloMałopolska oraz trasy takie jak: polski odcinek Szlaku Wokół Tatr, Trasa wokół Jeziora Czorsztyńskiego czy VeloKrynica, z tego:

  • 53% poprowadzono po drogach odseparowanych od ruchu samochodowego,
  • 31% po asfaltowych drogach lokalnych o uspokojonym ruchu, 
  • 16% drogi szutrowe.

Dodatkowo w Małopolsce dostępnych jest ok. 3000 km szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności, najbardziej znane to m.in. Szlaku Wokół Tatr, Szlak Orlich Gniazd, Szlak Wód Mineralnych czy Rowerowy Szlak Doliny Karpia.

W Małopolsce funkcjonuje dobrze rozwinięta infrastruktura do kolarstwa górskiego - MTB, w tym jej ekstremalnych odmian Enduro i Downhill. 

  • 9 bikeparków/sieci singletrack: Bike Park Kasina, Bike Park Kluszkowce, Bike Park Mosorny Groń wraz Babia Góra Trails, Bike Park Słotwiny Arena, PKL Palenica/Szczawnica Bike Parks, Gorlickie Ścieżki, Myślenice Singletracks, Rabka Trails, Bike Park Marcinka (Tarnów)
  • już ponad 45 torów pumptrack
  • zagłębia górskich szlaków rowerowych np. trasy rowerowe MTB w Krynicy - Zdrój (powstałe w ramach działań samorządów).

Projekt VeloMałopolska 

VeloMałopolska to olbrzymi projekt rowerowy składający się z ośmiu tras, które przebiegać mają przez każdy region województwa i połączyć największe miasta. Osiem tras to: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis/EuroVelo4, VeloNatura/EuroVelo 11, VeloPrądnik, VeloRaba, VeloRudawa, VeloSkawa.

W ramach samej zintegrowanej sieci tras rowerowych VeloMałopolska przejezdnych jest już ok 670 km, docelowo planowanych jest 1 000 km, z tego:

  • 520 km wybudowało Województwo Małopolskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, pozostałe odcinki wybudowały gminy, przez których teren przebiegają trasy,
  • Przy trasach VeloMałopolska budowanych przez ZDW powstały Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) – aktualnie jest ich 27. Pozostałych wiat zapewniających miejsce odpoczynku dla rowerzystów przy trasach jest ponad 100. 
  • Ponad 225 obiektów z przyznanym certyfikatem Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR) w Małopolsce.

Najbardziej zaawansowane w budowie są następujące trasy VeloMałopolska:

  • VeloDunajec: oddane do użytku 206 km z planowanych 240 km
  • VeloMetrpolis (małopolski odcinek EuroVelo4) samodzielne odcinki: oddane do użytku 90 km z planowanych 90 km
  • Wiślana Trasa Rowerowa: oddane do użytku 223 km z planowanych 230 km
  • VeloRaba: 50 km z planowanych 130 km
  • VeloNatura (małopolski odcinek EuroVelo11) samodzielne odcinki: 92 km z planowanych 115 km
     

Wyjaśnienie do statystyk

Liczby przedstawiają informacje na temat tras z projektu VeloMałopolska oraz tras VeloCzorsztyn, VeloKrynica i polskiego odcinka Szlaku Wokół Tatr - łącznie, prezentowanych na mapie bit.ly/velomalopolska. W statystykach podliczone jest to, co istotne z punktu widzenia rowerzysty rekreacyjnego i sieci rozwoju sieci VeloMałopolska, bez wliczania czysto komunikacyjnych ciągów w dużych miastach takich jak Kraków czy Tarnów. Zsumowane kilometry nie mają rozróżniania na poszczególnych inwestorów czy granice administracyjne/samorządowe. 

 

 

 

 

Krótkie omówienie statystyk
Jak widać na powyższych wykresach z tych nadających się do jazdy odcinków, ponad połowa (53%, 550 km) to odseparowane, szerokie i asfaltowe drogi rowerowe, 17% (170 km) to odcinki również bez ruchu samochodowego, ale o nawierzchni szutrowej/z kostki. Odcinków, w którym trasy zostały poprowadzone po drogach publicznych o niskim natężeniu ruchu samochodowego jest 320 km (30%). 

W tabeli znajduje się podsumowanie kilometrażu odcinków, które aktualnie są w budowie, a daty ich oddania do użytku zaplanowano na rok 2024 (łącznie ok. 12 km).
Ważna uwaga, znacząca część tras, które powstają poza projektem VeloMałopolska, będą go bardzo dobrze uzupełniać. Bardzo dobra infrastruktura powstała np. w sąsiedztwie Wiślanej Trasy Rowerowej (nad Kanałem Łączany w gminie Skawina) czy obok planowanych dopiero odcinków VeloRaba (ścieżka nad Zatoką Zakliczyńską). Odcinki, które są obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowych i zbierania pozwoleń na budowę (z datami zakończenia tego etapu w 2022/2023 roku), jest ok. 160 km. Ich budowa oraz reszta z tych zaplanowanych na późniejsze lata odcinków Velo Małopolska (ponad 110 km), czeka na nowy okres finansowania z Unii Europejskiej zaplanowany na lata 2021-2027. 


Pozostałe ważne liczby
  • 40 - ilość gotowych, większy i mniejszych obiektów mostowych przeznaczonych tylko dla ruchu pieszo-rowerowego wybudowanych / zaadaptowanych na potrzeby ruchu rowerowego
  • - ilość aktualnie budowanych dużych kładek pieszo-rowerowych
  • 3000 - ilość kilometrów rekomendowanych szlaków rowerowych

Mapa prezentująca postęp prac oraz rodzaj nawierzchni