Jesteś tutaj:
Powrót

Statystyki czyli małopolskie trasy i szlaki rowerowe w liczbach

Statystyki czyli małopolskie trasy i szlaki rowerowe w liczbach

Kładka pieszo-rowerowa w Łącku.
Ostatnia aktualizacja: styczeń 2025
  1. Trasy rowerowe o najwyższym standardzie w tym międzynarodowe (m.in. EuroVelo) i krajowe trasy rowerowe
  2. VeloMałopolska – wygodne rowerowanie dla każdego
  3. Tu odpoczniesz – MORy i wiaty
  4. Szlaki rowerowe
  5. Małopolska dla entuzjastów zjazdów i podjazdów czyli trasy MTB, bikeparki i pumptracki
  6. Miejsca Przyjazne Rowerzystom
  7. Infografiki wraz z opisem
  8. Trochę historii – kluczowe daty

  9. Nagrody i wyróżnienia   

Trasy rowerowe o najwyższym standardzie w tym międzynarodowe (m.in. EuroVelo) i krajowe trasy rowerowe

W Małopolsce aktualnie dostępne jest ponad 1000 km infrastruktury rowerowej o bardzo dobrym standardzie.

Tworzą ją głównie trasy VeloMałopolska oraz trasy uzupełniające ten projekt takie jak: polski odcinek Szlaku Wokół Tatr, VeloCzorsztyn, VeloKrynica, trasa nad Kanałem Łączańskim czy wzdłuż Pustyni Błędowskiej.
Z tego:

  • 54% poprowadzono po drogach rowerowych, odseparowanych od ruchu samochodowego,
  • 31% po asfaltowych drogach lokalnych o uspokojonym ruchu, 
  • 15% odseparowane drogi szutrowe. 

Trasy krajowe i międzynarodowe przebiegające przez Małopolskę:

  • Wiślana Trasa Rowerowa
  • EuroVelo 4 (VeloMetropolis w Małopolsce)
  • EuroVelo11 (VeloNatura w Małopolsce)
  • główny przebieg Szlaku wokół Tatr

VeloMałopolska – wygodne rowerowanie dla każdego

VeloMałopolska to olbrzymi projekt rowerowy składający się z ośmiu tras, które przebiegać mają przez każdy region województwa i połączyć największe miasta. Osiem tras to: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis/EuroVelo4, VeloNatura/EuroVelo 11, VeloPrądnik, VeloRaba, VeloRudawa, VeloSkawa.

Kilometry się liczą

W ramach samej zintegrowanej sieci tras rowerowych VeloMałopolska przejezdnych jest już ok 690 km, docelowo planowanych jest 1 000 km, z tego 546 km wybudowało Województwo Małopolskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, pozostałe odcinki wybudowały gminy, przez których teren przebiegają trasy

Najbardziej zaawansowane w budowie są następujące trasy VeloMałopolska:

  • VeloDunajec: oddane do użytku 206 km z planowanych 240 km
  • VeloMetrpolis (małopolski odcinek EuroVelo4) samodzielne odcinki: oddane do użytku 90 km z planowanych 90 km
  • Wiślana Trasa Rowerowa: oddane do użytku 223 km z planowanych 230 km
  • VeloRaba: 55 km z planowanych 130 km
  • VeloNatura (małopolski odcinek EuroVelo11) samodzielne odcinki: 92 km z planowanych 115 km

Koszty i finansowanie tras rowerowych

Łącznie na budowę tras VeloMałopolska (546 km) Samorząd Województwa wydał prawie 210 mln zł a dodatkowo roczny koszt utrzymania wybudowanych odcinków  to 1,5 mln zł (kwota ta zawiera również koszty dzierżawy terenu przez który przebiega trasa)

Kwoty te nie obejmują odcinków zbudowanych lub wyznaczonych przez gminy i przez nie utrzymywanych. 

Największy koszt budowy generują drogi dla rowerów oraz obiekty mostowe, przykładowo koszt budowy w 2023 r. dwu i pół kilometrowego odcinka VeloSkawa to prawie 5,5 mln zł.

Większość środków pochodziła z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Odcinki na terenie gmin Rytro, Muszna i Piwniczna-Zdrój powstały z dofinansowania ze środków Programu Wspólpracy Transgranicznej Interreg V A Polska Słowacja 2014 2020.

Rowerzyści i liczniki

Ruch z 15 liczników na trasach VeloMałopolska (w tym odcinek WTR/EV4 na terenie Krakowa) w 2024 r.: prawie 2,4 mln przejazdów (bez Krakowa prawie 900 tys.).

Liczniki VeloMałopolska

Mosty i mostki

  • 43 - ilość gotowych, większy i mniejszych obiektów mostowych przeznaczonych tylko dla ruchu pieszo-rowerowego wybudowanych / zaadaptowanych na potrzeby ruchu rowerowego

  • jednym z ciekawszych obiektów jest most zbudowany na wzór istniejącego w tym miejscu do 1934 r. historycznego drewnianego kratowanego mostu zbudowanego wg systemu Ibjańskiego.

Tu odpoczniesz – MORy i wiaty

  • przy trasach VeloMałopolska powstały Miejsca Odpoczynku Rowerzystów tzw. MORy  (27 zbudowanych przez ZDW) oraz regionalne MORy zbudowane przez gminy (łącznie ok 50)
  • pozostałych wiat zapewniających miejsce odpoczynku dla rowerzystów w Małopolsce jest około 100. 

Szlaki rowerowe

W Małopolsce dostępnych jest ok. 3000 km szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności, najbardziej znane to m.in. Szlaku Wokół Tatr, Szlak Orlich Gniazd, Szlak Wód Mineralnych czy Rowerowy Szlak Doliny Karpia.

Małopolska dla entuzjastów zjazdów i podjazdów czyli trasy MTB, bikeparki i pumptracki

W Małopolsce funkcjonuje dobrze rozwinięta infrastruktura do kolarstwa górskiego - MTB, w tym jej ekstremalnych odmian Enduro i Downhill. 

  • 9 bikeparków/sieci singletrack: Bike Park Kasina, Bike Park Kluszkowce, Bike Park Mosorny Groń wraz Babia Góra Trails, Bike Park Słotwiny Arena, PKL Palenica/Szczawnica Bike Parks, Gorlickie Ścieżki, Myślenice Singletracks, Rabka Trails, Bike Park Marcinka (Tarnów)
  • już ponad 50 torów pumptrack
  • zagłębia górskich szlaków rowerowych np. trasy rowerowe MTB w Krynicy - Zdrój (powstałe w ramach działań samorządów).

Miejsca Przyjazne Rowerzystom

W całej Małopolsce funkcjonuje 230 obiektów z przyznanym certyfikatem Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR). Najwięcej z nich to obiekty noclegowe i gastronomiczne. W sieci są również wypożyczalnie rowerów, serwisy rowerowe, atrakcje turystyczne czy punkty informacji turystycznej.

Infografiki wraz z opisem

Poniższe liczby i wykresy przedstawiają informacje na temat tras z projektu VeloMałopolska oraz tras uzupełniających (jak VeloCzorsztyn, VeloKrynica i polski odcinka Szlaku Wokół Tatr, itp.) - łącznie, prezentowanych na mapie bit.ly/velomalopolska.

W statystykach podliczone jest to, co istotne z punktu widzenia rowerzysty rekreacyjnego i sieci rozwoju sieci VeloMałopolska, bez wliczania czysto komunikacyjnych ciągów w dużych miastach takich jak Kraków czy Tarnów. Zsumowane kilometry nie mają rozróżnienia na poszczególnych inwestorów czy granice administracyjne/samorządowe. 
 

W tabeli znajduje się też podsumowanie kilometrażu odcinków, które aktualnie są w budowie, a daty ich oddania do użytku zaplanowano na rok 2025 (łącznie ponad 60 km).

Odcinków które są obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowych i zbierania pozwoleń jest ok. 150 km. Ich budowa oraz reszta z zaplanowanych na późniejsze lata odcinków VeloMałopolska (ponad 100 km) czeka na nowy okres finansowania z Unii Europejskiej zaplanowany na lata 2021-2027.

 

 

 

Mapa tras wraz z opisem nawierzchni

Mapa prezentująca postęp prac oraz rodzaj nawierzchni 

Trochę historii – kluczowe daty

  • 2013 r.– koncepcja 16 tras rowerowych opracowana na zlecenie Województwa Małopolskiego (korytarze tras głównych i uzupełniających)
  • 2015 r. - szczegółowa koncepcja programowa Budowy I Etapu Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych w Województwie Małopolskim. Koncepcja uszczegółowiła przebiegi wybranych ośmiu tras rowerowych.
  • 2017 r.-  zatwierdzenie Koncepcji Budowy Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych, Biegowych oraz Narciarskich Tras Biegowych w Województwie Małopolskim przez Zarząd Województwa Małopolskiego
  • 2017 – pierwsze przetargi na budowę VeloMałopolska m.in. Velo Dunajec – Ostrów – Biskupice Radłowskie cz.1 – Biskupice Radłowskie – Wietrzychowice cz.2; 
  • 2020 r.- rozdano pierwsze certyfikaty Miejscom Przyjaznym Rowerzystom
  • 2024 r. – ponad 1 tys. km dobrej infrastruktury rowerowej w Małopolsce

Nagrody i wyróżnienia

  • VeloDunajec

2020 r. -  laureat w konkursie Turystyczne Skarby Małopolski w kategorii Najciekawszy Szlak Turystyczny,

2022 - wyróżnienie Polskiej Organizacji Turystycznej w XIX edycji konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej 2022

  • Wiślana Trasa Rowerowa

2019 – laureat w konkursie Turystyczne Skarby Małopolski w kategorii Najciekawszy Szlak Turystyczny

 


 
Pobierz bezpłatną aplikację VisitMałopolska
 
Android
Apple iOS
Windows Phone
<
>