Trasa 25: Limanowskie klimaty

Limanowa, Mordarka (2 km) Pisarzowa (4 km) Męcina (9 km) Przyszowa (18 km) Siekierczyna (24 km) Limanowa (29,4 km)

29,4 km, 3 h, trudność - średnia

Profil wysokościowy trasy:

OPIS:

Pokonanie zaproponowanej trasy dostarczy wielu wrażeń (widokowych oraz poznawczych) i udowadnia, że w tak pofałdowanym terenie, jakim charakteryzują się okolice Limanowej można odbyć - poza jednym b. trudnym podjazdem - niezbyt męczącą wycieczkę. Rozpoczynamy przy Bazylice Matki Boskiej Bolesnej (1) stojącej przy rynku w Limanowej. Jedziemy ul. Matki Boskiej Bolesnej na wschód (przeciwległy do kościoła róg rynku) i po 1400 m dojeżdżamy do Kaplicy Łaskposiadającej b. ciekawą historię (2). Trzymając się głównej drogi (mijając liczne rozjazdy i skrzyżowania) przejeżdżamy przez Mordarkę, Pisarzową i Męcinę. W dwóch ostatnich miejscowościach warto obejrzeć zabytkowe kościoły na Szlaku Architektury Drewnianej (3) (4). W Męcinie opuszczamy dolinę Smolnika. 600 ma za kościołem, tuż za remizą skręcamy w prawo na most i rozpoczynamy blisko 3-kilometrowy, b. męczący podjazd, który kończy się na drodze krajowej nr 28. Skręcamy w prawo, a po chwili (przy szkole) w lewo, i dla odmiany jedziemy b. przyjemnym i widokowym odcinkiem drogi w kierunku Przyszowej. Na rozwidleniu z krzyżem (przed zielonym domem) kierujemy się w prawo, a następnie po dojeździe do głównej drogi ponownie w prawo, w stronę górującego nad Przyszową kościoła (5). Za mostem na głównym skrzyżowaniu udajemy się w prawo i jedziemy w kierunku Limanowej. Po dojechaniu do zielonego, a następnie niebieskiego szlaku kierujemy się za szlakami w prawo, i łagodnie opadamy wzdłuż widokowego grzbietu, mijając po drodze cmentarz nr 386 z I wojny światowej (6). Trzymając się cały czas niebieskiego szlaku, wjeżdżamy do Limanowej i kończymy wycieczkę na rynku.

ATRAKCJE NA TRASIE:

• Bazylika w Limanowej (Sanktuarium MB Bolesnej) (1) – zbudowana w 1918 r. na miejscu wcześniejszych kościołów. Reprezentuje rodzimy styl w architekturze, nawiązujący do polskiej tradycji i kultury. Wyróżnia ją masywna, wysoka wieża oraz wykorzystanie kamienia jako okładziny zewnętrznych ścian. W ołtarzu głównym otoczona wielką czcią figura Matki Bożej Bolesnej w typie piety, przeniesiona w XVIII w. z pobliskiej Męciny.

Sanktuarium MB Bolesnej

Kaplica Łask
  • Drewniany kościół w Pisarzowej (3) – z 1713 r. to budowla zrębowa, orientowana, z wydatnym okapem nad prezbiterium. Ten ostatni element rozpowszechniony jest w Wielkopolsce, w Karpatach natomiast znajduje się jeszcze w kościołach w nieodległych Chomranicach i Męcinie.
  • Drewniany Kościół w Męcinie (4) – wzniesiony w XVI w., przebudowywany i rozbudowywany kilkakrotnie w późniejszym czasie. We wnętrzu cenne obrazy z XVII i XVIII wieku.
  • Kościół w Przyszowej (5) – zbudowany w 1906 r. wg projektu T. Talowskiego. W jednym z bocznych ołtarzy obraz Wspomożenia Wiernych, przeniesiony z poprzedniego kościoła. Został on namalowany w XVI w. i od tego mniej więcej czasu darzony jest szczególnym kultem przez tutejszych parafian.