Trasa 10: Wyprawa do „orlego gniazda”

Alwernia, Regulice (2 km) Rudno (12,5 km) Zalas (15 km) Brodła (21 km) Poręba Żegoty (25 km) Alwernia (31 km)

31 km, 4 h, trudność - średnia

Profil wysokościowy trasy:

trasa 10

OPIS:

Najwyżej położonym punktem zaproponowanej trasy są ruiny zamku „Tenczyn” w Rudnie, którego zdobycie poprzedza kilkukilometrowy, uciążliwy podjazd. Ale na pewno warto. Rozpoczynamy przy węźle szlaków na rynku w Alwerni i kierujemy się na zachód (czarny szlak rowerowy). Po 200 m mijamy po prawej stronie Muzeum Pożarnictwa (1), a po lewej wjazd do klasztoru OO. Bernardynów (2). Zjeżdżamy serpentynami do Regulic, gdzie za torami skręcamy w prawo w stronę kościoła (3). Ul. Kościelną skręcamy w lewo i wracamy na główną drogę. Wymagający podjazd nagradzają nam ładne widoki. Z lewej dołącza czarny szlak rowerowy, którego będziemy się trzymać aż do Rudna. Przy kapliczce skręcamy w prawo, przejeżdżamy nad autostradą i jedziemy bardzo przyjemnym odcinkiem przez Puszczę Dulowską (4), a następnie po kilkukilometrowym podjeździe „zdobywamy” zamek w Rudnie (5). Po obowiązkowym zwiedzeniu jego ruin, kierujemy się za szlakami do parkingu. To bardzo stromy, wymagający odcinek i bezpieczniej będzie rower sprowadzić. Na asfalcie skręcamy w lewo, po 100 m w prawo i trzymając się żółtego szlaku rowerowego docieramy do dużego skrzyżowania dróg asfaltowych w Zalasie. Jedziemy w drugą drogę od prawej, która po malowniczym odcinku przez las i trudny podjazd serpentynami doprowadza nas do Brodeł. Skręcamy w prawo i zjeżdżamy wąskim asfaltem w dolinę. Ponownie skręcamy w prawo i obok Gaudynowskich Skałek jedziemy do Poręby Żegoty. Przy zabytkowym parku, w którym stoją ruiny pałacu Szembeków (6), skręcamy w prawo. Przejeżdżamy skrzyżowanie i zaraz za zabytkowym kościołem (7) skręcamy w wąski asfalt w lewo. Trzymając sie czerwonego szlaku rowerowego jedziemy przez las najpierw drogami gruntowymi, a potem szosą w prawo aż do zalewu Skowronek. Stąd udając sie obok parkingu za niebieskim szlakiem pieszym w prawo wracamy na rynek w Alwerni.

ATRAKCJE NA TRASIE:

• Małopolskie Muzeum Pożarnictwa w Alwerni (1) – to najstarsze tego typu muzeum w Polsce. Prezentuje bogaty zbiór eksponatów pochodzących z różnych regionów i okresów dziejowych. Wśród nich pokaźne miejsce zajmują m.in. kolekcje medali, odznaczeń, sztandarów, sikawki ręczne, motopompy, toporki, hełmy, sztandary. Wyjątkowo cennymi eksponatami są wozy konne z lat 1910-1913 oraz samochody strażackie.

Klasztor OO. Bernardynów w Alwerni
  • Kościół w Regulicach (3) – powstał w 1887 r. na miejscu poprzedniego drewnianego kościoła. Wewnątrz godna uwagi oryginalna mensa ołtarzowa w kształcie kielicha wykonanego z barwnego szkła.
  • Puszcza Dulowska (4) – duży i zwarty kompleks leśny, „zielone płuca” dla mieszkańców Trzebini i innych pobliskich miejscowości. To część średniowiecznej Puszczy ciągnącej się między rzeką Przemszą a Krakowem.
  • Zamek “Tenczyn” w Rudnie (5) – wzniesiony w 1. poł. XIV w. przez potężny ród Tęczyńskich. W XV-XVII w. wielokrotnie przebudowywany. Po spaleniu przez Szwedów w czasie „potopu” nie powrócił już do dawnego stanu. W XVIII w. opuszczony popadł w ruinę.

Zamek w Rudnie
  • Zespół pałacowo-parkowy w Porębie Żegoty (6) – założony w 2. poł. XVIII w. Pałac rokokowo-klasycystyczny, obecnie w stanie częściowej ruiny. Wokół rozległy park krajobrazowy z XIX w.
  • Kościół w Porębie Żegoty (7) – wzniesiony w 1762 r., rozbudowany w 1898 r. Świątynia jednonawowa, z wieżą zwieńczoną baniastym hełmem. Wewnątrz marmurowe ołtarze pochodzące z Katedry Wawelskiej, a przeniesione tu na przeł. XIX i XX w.