Pociągiem retro po Małopolsce

Zabytkowy pociąg zwany parowozem, który jedzie po torach. Poniżej kwitnący rzepak.
Nie lada gratką w Małopolsce, i to nie tylko dla miłośników kolei i starych parowozów, są kolejowe podróże historycznymi lokomotywami i wagonami urokliwymi zakątkami Małopolski. Rusza kolejna, VIII już edycja Małopolskich Szlaków Turystki Kolejowej – na małopolskie tory wyjątkowo pięknego Beskidu Wyspowego wyjadą prawdziwe kolejowe perełki retro. Pierwszy przejazd połączony jest z Galicyjskim Piknikiem Kolejowym na stacji w Dobrej, która ma już prawie 140 lat!

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej to już małopolska tradycja, którą wspiera (również finansowo) Samorząd Województwa Małopolskiego. Lokomotywy na parę i zabytkowe wagony rokrocznie mają swoje specjalne kursy z reguły aż do listopada na trasach do Nowego Sącza, Muszyny, Krynicy-Zdroju, Biecza, Gorlic, Tarnowa, Tuchowa i Żabna. Na historycznych trasach jeżdżą równie historyczne, zabytkowe, ale odrestaurowane i sprawne lokomotywy i wagony z pierwszej połowy XX wieku, stacjonujące na co dzień w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.

Skansen w Chabówce

Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce powstał na terenie dawnej parowozowni – swoje „drugie życie” zyskało tutaj około 90 zabytkowych parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, żurawi, wagonów osobowych, urządzeń kolejowych. Jest to jedyne w Polsce muzeum, które utrzymuje w pełnej sprawności aż cztery parowozy z lat 1932 – 1956 oraz historyczne wagony pasażerskie i towarowe z lat 1896 – 1960. Stoi tu najstarsza w Polsce zachowana lokomotywa parowa – parowóz tendrzak TKb-1479 wyprodukowany w 1878 roku w wytwórni Schwartzkopff w Berlinie dla lokalnej linii Magdeburg–Halberstadt. Część lokomotyw jest sprawna technicznie i jeździ w składach zabytkowych pociągów retro. Zabytkowy sprawny tabor z Chabówki „zagrał” w wielu filmach („Lista Schindlera”, „Przedwiośnie”, „Boże skrawki”, „Przygody dzielnego wojaka Szwejka”, „Złoto Dezerterów”, „Katyń”). Skansen jest dziś jednym z najciekawszych miejsc w Polsce z tak bogatą kolekcją eksponatów związanych z historią polskiego kolejnictwa.

Galicyjska Kolej Transwersalna

Wszyscy, którzy chcą się przejechać zabytkową linią kolejową 104 Chabówka – Nowy Sącz równie zabytkowym pociągiem retro muszą się śpieszyć – w planach jest bowiem przebudowa linii, która ma rozpocząć się we wrześniu. I jeszcze kilka słów o tejże linii. Była typowo górską, liczyła 77 km i stanowiła odcinek Galicyjskiej Kolej Transwersalnej o łącznej długości 768 km wybudowanej w latach 1882 – 1884, biegnącej po północnych stokach Karpat z Czadcy na Słowacji do Husiatynia na Ukrainie przez Zwardoń, Żywiec, Suchą Beskidzką, Chabówkę, Nowy Sącz, Jasło, Zagórz. Kolej Transwersalna miała przede wszystkim znaczenie militarne, ale również służyła zaktywizowaniu słabo wówczas rozwiniętej Galicji.

VIII Małopolskie Szlaki Turystki Kolejowej

rozkład jazdy

  • 3 lipca – inauguracja, Galicyjski Piknik Kolejowy
  • wszystkie wakacyjne weekendy, Chabówka – Kasina Wielka
  • 18, 31 lipca, 7, 14  sierpnia (niedziele) – pociąg Transwersalny, ostatnie kursy Nowy Sącz – Chabówka – Nowy Sącz
  • 10 września (sobota) , Tarnów – Tuchów oraz Tarnów – Żabno
  • 11 września (niedziela), Tarnów – Tuchów oraz Tarnów – Żabno
  • 1 października (sobota), Nowy Sącz – Muszyna, Muszyna – Żegiestów, Muszyna – Krynica
  • 2 października (niedziela), Nowy Sącz – Biecz, Biecz – Gorlice – Nowy Sącz
  • 11 listopada (święto), Nowy Sącz – Krynica Zdrój – Nowy Sącz

Multimedia


Baner - wydarzenia.jpg

Powiązane treści