FAQ czyli o co najczęściej pytacie

FAQ czyli o co najczęściej pytacie
FAQ czyli najczęściej zadawana pytania odnośnie tras rowerowych w Małopolsce.

Chcecie zadać pytanie na które nie znaleźliście tu odpowiedzi? Wysyłajcie je na narowery@umwm.malopolska.pl lub za pomocą FB (facebook.com/velomalopolska).
 

  1. Czym różnią się trasy od szlaków rowerowi i dlaczego staramy się w Małopolsce mocno rozróżniać te dwa pojęcia od siebie?
  2. Jak trudne są trasy w Małopolsce?
  3. Jak są oznaczone trasy i szlaki w Małopolsce?
  4. Jak dostać się na trasy i szlaki?
  5. Gdzie szukać aktualnych map i przewodników?
  6. Czy trasy są dostępne cały rok?
  7. Kto odpowiada za trasy? Gdzie mogę zgłaszać swoje uwagi odnośnie tras?
  8. Czy dostępne są toalety na trasie?
  9. Dlaczego niektóre MORy nie są zlokalizowane zaraz przy trasie i trzeba do nich dojechać?
  10. Gdzie szukać miejsc noclegowych, gdzie można coś zjeść lub kupić?
  11. W co powinien być wyposażony rower, by bezpiecznie poruszą się po trasach?
  12. Gdzie znajdę aktualne dane odnośnie postępu prac przy VeloMałopolska?
  13. Które trasy są już wybudowane, które się jeszcze buduje i kiedy ruszy budową pozostałych tras z koncepcji? 
  14. Czy po trasach VeloMałopolska (np. trasy po wałach) mogą poruszać się piesi? 
  15. Kto finansuje budowę tras w Małopolsce? 


1. Czym różnią się trasy od szlaków rowerowi i dlaczego staramy się w Małopolsce mocno rozróżniać te dwa pojęcia od siebie?
 

TRASA to nic innego jak ciąg komunikacyjny specjalnie przeznaczony do ruchu rowerowego, który może obejmować: 
- drogi dla rowerów (ścieżki rowerowe),
- pasy dla rowerów (w tym kontrapasy),
- ciągi pieszo-rowerowe,
- drogi publiczne o ruchu uspokojonym
Trasy muszą spełniać podstawowe standardy przyjęte w koncepcji budowy zintegrowanej sieci tras w Małopolsce (asfaltowa nawierzchnia, pochylenia nie przekraczające 6% na długości powyżej 250 m,  zapewniająca prędkość projektową 30 km/godz., o szerokości minimum 2,5 m, oznakowanie znakami R-4). Tak wyznaczone trasy sprzyjają rozwojowi masowej turystyki rowerowej oraz spełniają funkcje transportowe pomiędzy najważniejszymi ośrodkami miejskim w województwie. 
W Małopolsce w realizacji jest 1 trasa krajowa (Wiślana Trasa Rowerowa), 3 międzynarodowe (EuroVelo4 nazwane lokalnie VeloMetropolis, EuroVelo11 nazwane lokalnie VeloNatura oraz "Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr"). Pozostałe realizowane trasy główne mają zakres wojewódzki (VeloDunajec, VeloRaba, VeloRudawa).

SZLAK to zazwyczaj wytyczona w terenie znakami malowanymi lub tabliczkami (R-1) pętla lub linia turystyczna po zastanej infrastrukturze (od asfaltowych dróg publicznych o wielkim natężeniu ruchu po błotniste ścieżki gruntowe). Przewyższenia mogą być znaczne, zwłaszcza na szlakach górskich, miejscami często uniemożliwiające płynną jazdę ze względu na podłoże lub nachylenia. Nadają się do wyspecjalizowanej turystyki rowerowej i zazwyczaj nie spełniają funkcji transportowych.

Trasy VeloMałopolska dla każdego

2. Jak trudne są trasy w Małopolsce?

Główne trasy VeloMałopolska to trasy łatwe, wykorzystujące doliny rzeczne oraz nieczynne linie kolejowe. Umożliwiają jazdę wszystkimi rodzajami rowerów, w tym z sakwami i przyczepkami. Przeznaczone są do masowej turystyki. 
Natomiast szlaki i wycieczki rowerowe mogą różnić się skalą trudności, dlatego zawsze przed jazdą należy zapoznać się z ich opisem (nawierzchnia, separacja od ruchu, przeznaczenie).


3. Jak są oznaczone trasy i szlaki w Małopolsce?

Trasy sieci VeloMałopolska oznaczone są zgodnie z polskim prawem znakami i tablicami R-4 zawierającą nazwę trasę. 
Przykładowe oznakowanie trasy VeloDunajec we Frydmanie.

znak VeloDunajec

Szlaki oznakowane są zazwyczaj znakami R-1, choć zdarzają się też wyjątki i lokalne znakowania trasy za pomocą piktogramów. 
 

Znak Turbacz Time Trial

4. Jak dostać się na trasy i szlaki?

Trasy główne budowane są w postaci linii przeznaczonej do długodystansowej turystyki rowerowej, przebiegające zazwyczaj obok komunikacyjnych węzłów integracyjnych (czyli np. dworce kolejowe, autobusowe, lotniska). Dla przykładu Wiślaną Trasę Rowerową można rozpocząć z Oświęcimia lub z Jawiszowic (granica z woj. śląskim) do których to miejscowości łatwo można dotrzeć z Krakowa pociągiem. Trasę VeloDunajec najlepiej rozpocząć z Zakopanego lub Nowego Targu, do którego można dotrzeć z Krakowa pociągiem lub autobusem (przewóz rowerów obsługuje np. FlixBusYellowBus).  Na trasie Kraków – Myślenice rowery zabierają też autobusy firmy Małopolska PKS. Trasę VeloNatura można rozpocząć z dworców kolejowych w Krynicy lub Muszynie. Trasa VeloMetropolis między granicą z woj. podkarpackim a Krakowem przebiega praktycznie równolegle do linii kolejowej Kraków-Rzeszów. Z powodu licznych remontów linii kolejowych, sprawdzajcie na bieżąco (portalpasazera.pl) czy dany skład jest przystosowany do przewozu rowerów i czy nie funkcjonuje tymczasowa komunikacja zastępcza, która zazwyczaj niestety NIE da się jechać razem z rowerem. Choć pojawią się wyjątki, jak np. komunikacja zastępcza w formie busów z przyczepami rowerowymi wprowadzona przez Koleje Małopolskie na linii Tarnów – Nowy Sącz – Krynica (obowiązuje od 06.04.2021 do 17.05.2021).

W przypadku szlaków rowerowych i wycieczek najbardziej optymalnym rozwiązaniem pozostaje transport samochodowy. Informacji o parkingach należy szukać na stronach z opisami szlaków i wycieczek. Mapę parkingów znajdziecie też na mapie głównej tras VeloMałopolska (włączyć trzeba warstwę "Parkingi") 

Pociągi a rowery w Małopolsce

5. Gdzie szukać aktualnych map i przewodników?

Dostępne są zarówno mapy papierowe jak i elektroniczne (on-line). Odsyłamy do zakładki Mapy.  
 

6. Czy trasy są dostępne cały rok?

Tak, natomiast z założenia nie są one odśnieżane. W zimie miały one posłużyć narciarzom biegowym, ale przez ostatnie lata mamy na tyle bezśnieżne zimy, że trasy są “czarne” praktycznie w całości przez 12 miesięcy. Aktualnie tylko niektóre odcinki na Podtatrzu (Szlak Wokół Tatr, VeloDunajec) są na tyle mocno zasypane śniegiem, że czasem są wykorzystywane do zakładania śladów narciarstwa biegowego (mapę znajdziecie np. na www.biegowki.nowytarg.pl).
 

7. Kto odpowiada za trasy? Gdzie mogę zgłaszać swoje uwagi odnośnie tras?

To zależy. Odcinki wybudowane przez województwo małopolskie zarządzaną są przez odpowiednie rejony Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Za odcinki budowane przez inne jednostki samorządu terytorialnego (np. Szlak Wokół Tatr, odcinki w Dolinie Popradu czy trasa Wokół Jeziora Czorsztyńskiego). Niemniej - jeśli tylko zauważycie jakieś fragment infrastruktury, który może spowodować niebezpieczeństwo - wysyłajcie do nas zgłoszenie drogą e-mailową na adres narowery@umwm.malopolska.pl podając w miarę dokładną lokalizacją (wystarczy zdjęcie z geolokalizacją) i opis problemu. Podziałamy / przekażemy odpowiedniemu zarządcy danego odcinka.

8. Czy dostępne są toalety na trasie?

Toalety przenośne w sezonie ciepłym (marzec-listopad) dostępne są m.in. na Miejscach Odpoczynku Rowerzystów (MOR), które znajdują się przy trasach głównych średnio co 15-20 km. Polecamy również wszystkie obiekty gastronomiczne zlokalizowane przy trasach.
 

9. Dlaczego niektóre MORy nie są zlokalizowane zaraz przy trasie i trzeba do nich dojechać?

Niektóre Miejsce Odpoczynku Rowerzystów faktycznie są zlokalizowane w pewnym oddaleniu od trasy (max. do 1 km). Taka lokalizacja spowodowana była albo problematycznością ich budowy zaraz przy trasie (np. brak możliwości budowy w rejonie międzywala) lub po prostu chęcią zapewnienia rowerzystom dostępu do okolicznych sklepów / lokalnych centrów. 

MOR Ispina
 
10. Gdzie szukać miejsc noclegowych, gdzie można coś zjeść lub kupić przy trasie?

Szczególnie polecane miejsca z lokalnymi przysmakami znajdziecie w dziale Karczmy Regionalne, a  noclegi w zakładce NoclegiProponujemy korzystanie również z ogólnie dostępnych baz w internecie (Mapy Google, Booking) oraz lokalnie w miejscowościach położonych na trasach.
Ruszył również program Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, który ma na celu promocje tych podmiotów gospodarczych, którzy są otwarci na turystykę rowerową (np. zapewniają noclegi na 1 noc, podstawowe narzędzia do naprawy roweru czy miejsca na przechowywanie/ładowania jednośladów).
 

11. W co powinien być wyposażony rower, by bezpiecznie poruszą się po trasach?

W skrócie - we wszystko do czego jesteśmy zobowiązani według polskiego prawa o ruchu drogowym, czyli 

  • (z przodu) w co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
  • (z tyłu) co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej
  • kierunkowskazy jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu
  • co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec
  • w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Po odcinkach przebiegających na terenie Słowacji pamiętać należy o obowiązkowym kasku rowerowym. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie szlakwokoltatr.eu
 

12. Gdzie znajdę aktualne dane odnośnie postępu prac przy VeloMałopolska?

Aktualna mapa obrazując postęp prac przy wszystkich trasach znajduje się zawsze na podstronie narowery.visitmalopolska.pl/velomalopolska. Tam też znajdziecie odnośniki do poszczególnych tras i ich szczegółowych mapy on-line z postępem prac / rodzajem nawierzchni. 

Legenda dla map online:

  • DDR (kolor czarny): odseparowane od ruchu, asfaltowe drogi dla rowerów DDR lub ciągi pieszo-rowerowe CPR, poprowadzone głównie po wałach rzecznych, nadające się na każdy typ roweru.​
  • DROGA (kolor szary): asfaltowe drogi publiczna, przebieg w ruchu ogólnym; w większości są to odcinku o uspokojonym lub znikomym ruchu, nadają się na każdy typ roweru.
  • INNA (kolor czerwony): fragmenty biegnące po drogach szutrowych/betonowych chodnikach/ścieżkach gruntowych; nie nadają się tylko na szosówki, ale każdym innym rodzajem rowerów przejedziemy (jak jest sucho) bez zbytniego bólu.
  •  BUDOWA (kolor żółty): na tych odcinkach mogą trwać jeszcze prace budowlane, więc przejazd jest albo nie możliwy albo mało komfortowy. Po zakończeniu prac te odcinki będą miały nawierzchnię bitumiczną (asfalt/beton).
  •  PLAN (kolor fioletowy): fragmenty które są dopiero w planach, po których albo jazda jest na razie mocno utrudniona (jazda terenowa po gruntowych ścieżkach) albo w ogóle jeszcze nie możliwa. Każdy z odcinków jest oddzielnie skomentowany, bo ich planowane terminy wybudowania są różne.

13. Które trasy są już wybudowane, które się jeszcze buduje i kiedy ruszy budową pozostałych tras z koncepcji?

Po aktualną mapę stanu prac odsyłamy na podstronę narowery.visitmalopolska.pl/velomalopolska

Na chwilę obecną gotowe lub w realizacji są następujące trasy główne:

  • Wiślana Trasa Rowerowa (WTR, 220 km)
  • VeloDunajec (250 km)
  • VeloMetropolis / EuroVelo 4 (EV4, 194 km)
  • VeloNatura / EuroVelo 11 (EV11, 261 km)
  • VeloRaba (125 km)
  • VeloRudawa (45 km)
  • VeloSkawa (107 km)
  • VeloKrynica (11 km)
  • Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr (główny odcinek szlaku na terenie Polski plus odnogi, łącznie ponad 150 km)

Pozostałe trasy z koncepcji czyli: VeloBiała (65 km), VeloPrądnik (57 km), VeloBeskid (198 km), VeloSoła (24 km), VeloTatra (134 km), VeloPogórze (98 km), VeloJura (87 km), VeloRopa (28 km) będą realizowane prawdopodobnie dopiero w kolejnej perspektywie finansowej dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego w latach 2021-2027 (www.rpo.malopolska.pl).

 

14. Czy po trasach VeloMałopolska (np. trasy po wałach) mogą poruszać się piesi? 

W większości przypadków jak najbardziej mogą. Wyjaśnione jest to w artykule na temat Regulaminu Tras Rowerowych. Znajdziecie go również na każdym Miejscu Odpoczynku Rowerzystów wybudowanym w ramach VeloMałopolska.
Regulamin tras VeloMałopolska na MOR Wietrzychowice
 

15. Kto finansuje budowę tras w Małopolsce? 

Trasy budowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego / Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie i finansowane są z budżetu województwa oraz środków z Unii Europejskiej (Regionalny Program Operacyjny). Cześć inwestycji za które odpowiadają pozostałe jednostki samorządu terytorialnego finansowane są z budżetów lokalnych przy współudziale środków z budżetu wojewódzkiego oraz RPO i innych programów współpracy (INTERREG). Poniżej slajd obrazujący poniesione do tej pory wydatki w latach 2104-2020 w ramach RPO WM.

velomalopolska-100-emocji-100-sukcesu-tabela.jpg