Back

Rozpoczęcie budowy brakującego łącznika na WTR w Krakowie

Rozpoczęcie budowy brakującego łącznika na WTR w Krakowie

Aktualny stan zjazdu na międzywale w okolicy ul. Widłakowej / tynieckiej w Krakowie
Doczekaliśmy się w końcu, czyli dzisiaj ruszyła w końcu budowa brakującego łącznika między ul. Widłakową a Tyniecką w Krakowie. Zakończenie prac planowane jest w połowie grudnia br., a realizacja uzależniona będzie od warunków pogodowych.

Ten brakującego fragmentu ścieżki rowerowej w ciągu Wiślanej Trasy Rowerowej od ponad dekady zmuszał rowerzystów do zjazdu na ruchliwą ulicę Tyniecką albo jazdę po wertepach lub błocie na międzywalu po wyjeżdżonej ścieżce gruntowej. Z końcem bieżącego roku ma się to w końcu zmienić, bo powstanie tu nowa 330-metrowa droga rowerowa o nawierzchni betonowej i szerokości od 2,5 do 4 m.  Z racji tego, że będzie to dość stromy zjazd na międzywale, droga zostanie w miejscach znacznej różnicy wysokościowej zabezpieczony specjalnymi balustradami. 

W pierwotnej wersji ścieżka miała zostać poprowadzona po koronie wałów, z uwagi na fakt, że część działek nie miała uregulowanego stanu prawnego postanowiono dokonać zmian w projekcie i stąd finalne poprowadzenie trasy po  obszarze międzywala rzeki Wisły. To też było główną przyczyną opóźnienia w realizacji tego zadania. Dla przypomnienia - w planach Miasta Krakowa ten projekt miał  być wykonany jeszcze w roku 2018. 

Przy budowie ma być zastosowana specjalna konstrukcja drogi, bo znajduje się ona w strefie szczególnego zagrożenia powodzią. Na warstwie podbudowy ma być położna finalna  warstwa z betonu wałowanego, który charakteryzuje się trwałością i odpornością na powstawanie kolein. Takla technologia jest też zastosowana np. w m Głębokie i Nowy Sączu na trasie VeloNatura / EuroVelo11. 

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i zbuduj” (dokumentacja projektowa kosztowała ok. 99 tys. zł, realizacja pochłonie ok. 1,5 mln zł). 


Niestety to tylko jedna z “rowerowych dziur” jakie dalej czeka na realizację na terenie miasta Krakowa, Liszek i Wieliczki, tak żeby zachowana była 100% ciągłość WTR w Małopolsce. Pełny spis poniżej:

  • 5,5 km wałów od kładki w Skawinie do Opactwa w Tyńcu oraz wałów wzdłuż ul. Promowej i zjazdy/najazdy z wałów w okolicy autostrady A4. Czekamy na wybór wykonawcy z przetargu ogłoszonego przez Wody Polskie . Realizacja w latach 2019-2021.
  • Krótki fragment w ramach powyższego odcinka (poza wałami), który leży w gestii Miasta Kraków / Nadleśnictwa Myślenice, czyli obszar przy wzgórzu Grodzisko.Tam potrzebna byłaby kładka stokowa.
  • Zjazdy/najazdy w okolicy mostu Grunwaldzkiego (podobno trwa ich projektowanie przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie).  
  • Rozwiązania wąskiego gardła/przejazdu w rejonie Stopnia Dąbie   (obecnie jest to rozwiązane zakazem jazdy na rowerze)
  • Kładka nad Białuchą, która zostanie wybudowana prawdopodobnie w latach 2020-2021. Opracowana jest  koncepcję i PFU i aktualnie trwa kompletowanie materiałów do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej).
  • 200 m łącznika wzdłuż ul. Podbięty od końca obecnej DDR po wałach do mostu Wandy
  • Ok. 10 km "DDRki" po wałach od Mostu Wandy do ujścia Podłężanki. Trwa pozyskiwania pozwoleń, roboty budowlane zaplanowano na lata 2020-2022. 
     

Multimedia