Back

Remont wałów wiślanych Skawina - Tyniec

Remont wałów wiślanych Skawina - Tyniec

Wały wiślane Skawina - Tyniec
Dzisiaj został wykonany pierwszy, namacalny krok w stronę załatania 5 km "krakowskich" dziur na Wiślanej Trasie Rowerowej, czyli opublikowano listę ofert jakie wpłynęły w przetargu organizowanym przez Wody Polskie na remont prawobrzeżnych wałów wiślanych od ujścia rzeki Skawinki (gdzie kończy się w tym momencie gotowy odcinek WTR z Brzeszcz do Skawiny) do Stopnia Wodnego Kościuszko.


Większość ofert jakie wpłynęły wyceniono poniżej zakładanej przez inwestora kwoty, więc raczej dość szybko poznamy finalnego wykonawcę, który będzie miał ok. 2,5 roku na realizację tego zadania. Niestety, tak długo przyjdzie nam jeszcze na to poczekać, ale może w tym czasie również Miastu Kraków uda się rozwiązać problem terenu Wzgórza Grodzisko, który jest akurat poza wałami i dlatego nie podlega pod ww. prace remontowe (widać to wyraźnie na poniższej grafice, z orientacyjną mapą całej inwestycji).

Mapa orientacyjna planowanego remontu wałów wiślanych Skawina-Tyniec

Warto będzie też poczekać, bo szykuje się tu naprawdę porządna inwestycja. Jeśli wszystko pójdzie dobrze (wybór wykonawcy, podpisanie umowy i bezproblemowe wykonanie), to pod koniec 2021 pojedziemy tu po szerokiej na 4 metry asfaltowej koronie wałów plus będzie tu też dobudowany specjalny pas "szuterku" o szerokości 3 metrów na dodatkowej półce wałowej od strony zawala. Podstawowym celem budowy takiej dodatkowej półki jest poprawa stateczności wału w momencie powodzi oraz możliwość wykorzystanie jej w czasie powodzi do wjazdu ciężkiego sprzętu strażackiego zamiast po głównej koronie wału (która jest wtedy obciążona przez parcie wody). Dodatkowe będzie to z korzyścią dla codziennego użytkowania turystycznego i odpadną niektórym dylematów czy wybrać się "szosa czy gravel" lub czy biec po asfalcie czy ubitym szutrze.

Prawdopodobny przekrój charakterystyczny nowych wałów. Szeroka na 4 m korona wału (planowany asfalt) oraz dodatkowa półka od strony zawala z dodatkowym pasem o szerokości 3 - 3,5 metra utwardzonego klińca

Przy okazji zostanie też "ucywilizowane" połączenie wałów ze stopniem wodnym Kościuszko i przejazdem pod autostradą, więc pożegnamy się w końcu z błotnistymi "przedeptami" lub koniecznością jazdy długim objazdem przez ul. Promową oraz Kolną.

Na chwilę obecną oraz cały okres spodziewanego remontu rekomendujemy objazd po zwykłej drodze publicznej przez Boguciankę (ślad gps do ściągnięcia stąd http://bit.ly/wtrobjazd, naniesiony on też jest na pomarańczowo na mapie google www.bit.ly/mapaWTR)

Na chwilę obecną od kładki rowerowej na Skawince jest tu pociągnięte jeszcze z 400 m asfaltu, który potem zamienia się w wąską, gruntową  ścieżkę. Nadaje się ona tylko pod MTB/ jazdy rekreacyjnej, ale NIE NADAJE się na jazdę szosówkę lub po opadach deszczu/śniegu. W okolicy wzgórza Grodzisko są błotniste drogi gruntowe na międzywalu lub gruntowa ścieżka idąca trawersem przez las (uwaga na śliskie korzenie!)

Po więcej szczegółów odsyłamy do dokumentacji przetargowej (źródło wszystkich powyższych grafik): http://bit.ly/walyTyniec