Back

Powstaną singletracki w Tarnowie na Górze Św. Marcina

Powstaną singletracki w Tarnowie na Górze Św. Marcina

Powstaną singletracki w Tarnowie na Górze Św. Marcina
Projekt budowy singletracków w Tarnowie na Górze Św. Marcina, czyli Bike Park Marcinka uzyskał głosy mieszkańców i zdobył dofinansowanie w Budżecie Obywatelskim 2020 Miasta Tarnowa!

 

Pomysł, który wyszedł ze strony tarnowskiego środowiska rowerowego uzyskał 654 głosy tarnowian i uplasował się tym samym na 6. miejscu wśród pozostałych projektów. Cieszymy się ogromnie, gratulujemy pomysłodawcom i mimo, że do realizacji jeszcze długa droga, to już nie możemy doczekać pierwszych jazd po kolejnych w Małopolsce trasach typu singletrack (w październiku 2018 otworzyła swoje trasy Babia Góra Trails w Zawoi).


Co to są "singletracki" zwane również zrównoważonymi trasami rowerowymi? W definicji to wąskie ścieżki, jedno- lub dwukierunkowe, wykorzystujące maksymalnie naturalny spadek tereny, tak żeby łagodnie trawersować zbocze wzdłuż poziomic oraz meandrować pomiędzy drzewami (nie wycina się drzew przy ich budowie, stosuje materiały znalezione lokalnie oraz ingeruje jak najmniej w przyrodę). Dzięki temu nachylenie tras nie jest zbyt duże (max. 5-8 %), dzięki czemu nie są one zbyt męczące przy jeździe pod górę, a przy jeździe w dół prędkość bardziej zależy od umiejętności rowerzysty, bo sama trasa dzięki łagodnemu nachyleniu nie rozpędza samoistnie roweru, a duża ilość zakrętów i odwróceń nachylenia („muld”) pozwala kontrolować prędkość użytkowników.

Z tego co dowiedzieliśmy się w od pomysłodawców projektu, to za projekt oraz budowę tarnowskich "single" ma zabrać się ekipa odpowiedzialna za EnudroTrails w Bielsku-Białej. To też jest projekt, który zaczynał od wsparcia z budżetu obywatelskiego i startując od początkowych 2-3 tras, rozrósł się w tym momencie na potężny kompleks kilkunastu tras, znany już w całej Polsce oraz za granicą. 
 

Opis projektu
Bike Park Marcinka zakłada budowa kilku nowych tras do uprawniania kolarstwa górskiego na Górz Św. Marcina, która to lokalizacja zyska kolejny atut jako miejsca aktywności sportowej (istnieją już tam ścieżki dla biegaczu oraz centrum biegowe ). Zakładana jest szutrowa, ubita nawierzchnia tras, odpowiednio wyprofilowanych, dzięki czemu będzie można korzystać z nich również po intensywnych opadach deszczu. 

Najważniejsze elementy składowe projektu to:
1. Budowa i oznakowanie trasy podjazdowej biegnącej od Parku Biegowego do górnej granicy miasta, zakończonej placem startowym, wypłaszczenie podjazdu dzięki budowie licznych zakrętów (żółta).
2. Oznakowanie i poprawienie nawierzchni na istniejącej trasie MTB Pucharu Tarnowa (zielona).
3. Wykonanie nowej trasy typu single track (niebieska) rozpoczynając ją na placu startowym. Trasa długości ok 2,5-3 km z dużą ilością zakrętów z odpowiednio wyprofilowanymi badaniami oraz serią małych sztucznych przeszkód na odcinkach prostych. Nawierzchnia szutrowa, ubita, dzięki czemu odporna na warunki atmosferyczne. Wytyczenie trasy pomiędzy aktualnie istniejącym drzewostanem, bez konieczności jego wycinki. Trudność 2/5
4. Wykonanie nowej trasy typu single track (pomarańczowa), początek na placu startowym, o długości ok. 1-1,5 km urozmaicona licznymi sztucznymi przeszkodami, np. grań z kamieni, zakręty z wyprofilowanymi bandami. Nawierzchnia szutrowa prowadzona częściowo po istniejących już ścieżkach, a częściowo wytyczona w nowym przebiegu, omijając rosnący drzewostan. Trudność 3/5
5. Wykonanie trasy single track DH (seledynowa). Trasa o długości ok. 1 km z odpowiednio wyprofilowanymi i przygotowanymi skoczniami, wykonanie i wyprofilowanie band na zakrętach. Nawierzchnia szutrowa w większości poprowadzona po już wytyczonych ścieżkach. Skala trudności 4/5
6. Wykonanie łącznika wzdłuż górnej granicy łąki, nawierzchnia szutrowa (różowa).
7. Wykonanie oznakowania tras, zabezpieczenia na skrzyżowaniach, mapy tras na starcie i w parku biegowym.