Back

Co się dzieje na trasach rowerowych w Małopolsce

Co się dzieje na trasach rowerowych w Małopolsce

Krótkie podsumowanie tego gdzie już można pojeździć na nowych trasach rowerowych w Małopolsce oraz tego co (i do kiedy) się nam wybuduje nowego w tym roku. (.

Co się dzieje na trasach Velo Małopolska?

Przez ostatnie miesiące objechałem wszystkie miejsca, gdzie na rok 2018 zaplanowane były prace nad trasami Velo Małopolska i odpowiem w wielkim skrócie na zadane w tytule pytanie – dzieje się dobrze.

Front robót ruszył praktycznie już wszędzie, gdzie były podpisane umowy na roboty. Tym artykułem chcę krótko podsumować co i gdzie się aktualnie buduje oraz kiedy będziemy orientacyjnie mogli po tym pojechać. Będzie to też taka krótka ściągawka z tego, gdzie już śmiało możecie “pokręcić” po nowych trasach w Małopolsce.

Wiślana Trasa Rowerowa (WTR)

Trasa która przecina wszerz całą Małopolskę przez najbardziej atrakcyjne miejsca doliny Wisły i która jest sztandarowy przykładem tego, jak powinno budować się turystyczne "rowerostrady". Gotowe mamy już dwa odcinki:

  • "zachodni" Brzeszcze – Oświęcim – Skawina (84 km),
  • "wschodni" Drwina – Szczucin (92 km).

Więcej niż połowa tych kilometrów to jazda po wybudowanych od zera asfaltowych drogach dla rowerów (na wałach wiślanych), a reszta wyznaczona jest po drogach publicznych o niewielkim natężeniu ruchu samochodowego. Na odcinku wschodnim możecie sobie na trasie odpocząć  na którymś z gotowych pięciu Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), które niedawno wzbogacono o rowerowe stacje serwisowe oraz toalety. Na odcinku zachodnim kończą się właśnie pracę nad budową kolejnych 5 szt. MOR’ów (oddanie do użytku przewidziane na sierpień br.).

Do tych gotowych dwóch odcinków o łącznej długości 170 km, dołączy wkrótce (wrzesień br.) kolejny 18 km fragment asfaltowej DDR na wałach w gminie Niepołomice (od Drwini do ujścia Podłężanki). Dodatkowo w Niepołomicach wzdłuż ul. Kolejowej budowany jest łącznik, który zepnie WTR z centrum tego miasta.

Niestety na całym dalszym odcinku na terenie Wieliczki oraz miasta Krakowa nadal będziemy mieć braki w spójności WTR, więc na chwilę obecną musimy te brakujące kawałki pokonywać w ruchu ogólnym. Gdyby ktoś miał ochotę przejechać już teraz całą WTR, to polecam jazdę wzdłuż tego śladu gpx (bit.ly/WTR-gpx-objazdowy). Prowadzi on po wszystkich gotowych fragmentach trasy i omija większość odcinków tymczasowych, w budowie oraz tych dopiero planowanych.

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:.bit.ly/mapaWTR

Relacja/film z 2017

Velo Dunajec (VD)

Druga nadrzeczna trasa rowerowa w Małopolsce, na której skupia się w tym roku największy "front budowlany". Na tej trasie śmiało możecie już jeździć po tych odcinkach które zostały oddane do użytku w 2017 r., czyli:

  • 26 km odcinek praktycznie w całości poprowadzony po wałach Dunajca od Ostrowa k/Tarnowa do Wietrzychowic (gdzie trasa łączy się z WTR).

oraz po tych, które powstały w tym roku, czyli:

  • 9 km porządnej, asfaltowej, nadrzecznej trasy rowerowej na odcinku Waksmud – Knurów  
  • krótkim 2,5 km odcinku nad brzegami jez. Czorsztyńskiego w Falszytnie
  • 27 km odcinek od zamku w Niedzicy do Krościenka nad Dunajcem, w ramach której przejechać możemy po po całkowicie nowym, 9-cio kilometrowym fragmencie DDR malowniczo poprowadzonym wzdłuż Dunajca (od zapory w Sromowcach Wyżnych do kładki pieszo-rowerowej w Czerwonym Klasztorze) oraz po tzw. Drodze Pienińskiej (10 km), czyli jednej z najbardziej malowniczych tras rowerowych na świecie, poprowadzoną brzegami Przełomu Dunajca (uwaga! po słowackiej stronie nawierzchnia jest szutrowa)
  • 7 km odcinek w Nowym Sączu (od budowanej aktualnie kładki rowerowej nad Popradem do ruin zamku)

Obecnie trwają intensywne prace budowlane na odcinkach, na których prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku, czyli:  

  • Zakopane – Nowy Targ (20 km)
  • Knurów – Dębno – Falsztyn – Frydman (14 km)
  • Krościenko n/Dunajcem – Zabrzeż– Stary Sącz, wraz kładką nad Popradem (40 km)
  • Nowy Sącz – Wielogłowy (6 km)
  • Czchów – Zakliczyn (12 km)

Z moich objazdów wniosek jest jeden - prace na ww. odcinkach są w różnej fazie zaawansowania, ale powinny być faktycznie ukończone do końca br. (poza obiektami mostowymi nad Dunajcem, które powstaną w przyszłym roku)

Jeśli w kolejnych latach tempo inwestycji zostanie tu zachowane, to do 2020 r. wybuduje się nam najładniejsza, 240-sto kilometrowa trasa rowerowa w Polsce, zaczynającą się u podnóża Tatr i biegnącą praktycznie cały czas wzdłuż Dunajca oraz nad brzegami trzech malowniczych jezior (Czorsztyńskie, Rożnowskie, Czchowskie). Znad kierownicy będziemy mogli na niej oglądać sobie kalejdoskop widoków na Podhale, Gorce, Pieniny, Beskidy, Pogórza i Płaskowyż Tarnowski. Nic tylko "jechać nie umierać" (w szczególności, że przez cały czas jadąc od Zakopanego będzie lekko w dół lub płasko).

Na chwilę obecną polecam na razie TYLKO jazdę odcinkową - po tym co na poniższej mapie jest czarne/szare/czerwone.

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:bit.ly/mapaVeloDunajec

Relacja z 2017

Euro Velo 4 / VeloMetropolis (EV4)

92 km odcinek od granic z woj. podkarpackim (m. Jodłówka Wałki) przez Tarnów do Woli Batorskiej (gdzie łączy się z budowanym aktualnie odcinkiem Wiślanej Trasy Rowerowej i dalej biegnie w jej śladzie).

Trasa jest już oznakowana i gotowa praktycznie już cała, a jej formalne oddanie do użytku zaplanowane jest na wrzesień br. Do tego czasu pojawić się mają wzdłuż niej również cztery zaplanowane MOR’y (Tarnów, Wierzchosławice, Bogucice, Wola Batorska).

Obserwacje z mojej ostatniej inspekcji - tam gdzie asfalt na drogach lokalnych był kiepskiej jakości, położone zostały nowe "dywaniki". Dwie przełączki spinające drogi serwisowe A4 zyskały również nawierzchnię bitumiczną, dwie kolejne jeszcze na nie czekają, ale już są przejezdne praktycznie na każdym rowerze, więc jak ktoś ma ochotę już spróbować się przejechać - odsyłam do mapy.

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:  bit.ly/eurovelo4

Relacja z 2017

Velo Rudawa (VRd)

Zaplanowane na ten rok prace nad pierwszym odcinkiem tej trasy (granice miasta Krakowa - Zabierzów) ruszyły właśnie pełną parą. Nie jest to może długi odcinek (3,3 km), ale bardzo potrzebny z powodu ogromnego natężenia ruchu samochodowego jaki panuje na tym odcinku DW774 (ul. Stanisława Kmity). Nawet spotkany na miejscu kierownik robót, z którym odbyłem sympatyczną pogawędkę, był zaskoczony ilością samochodów jakie się tedy przewala. Potwierdził mi on też datę zakończenia prac, czyli koniec 2018.

Na domknięcie się całej trasy jeszcze poczekamy, bo odcinek krakowski na razie nie jest zupełnie ruszony, a w gminach Zabierzów i Krzeszowice prace nad nią uzależnione są m.in od innej inwestycji jak się tu toczy, czyli remontu linii kolejowej Kraków – Katowice.

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:   www.bit.ly/mapaVRudawa

EuroVelo 11 (EV11) oraz trasy poboczne w Dolinie Popradu

Pierwszy odcinki tej trasy zostały oddane do użytku w maju br. i w zasadzie z marszu (jak wskazują zamontowane niedawno liczniki rowerowe) stały się ulubionym miejscem na lokalne przejażdżki. Są to odcinki:

  • Nowy Sącz – miejsce przyszłej kładki nad Popradem (7,5 km)
  • Stary Sącz – Barcice (4,5 km)

W tym roku ruszą powinny ruszyć też prace nad odcinkami od Rytra do Muszyny, co  będę to na bieżąco monitorował, bo dla mnie każdy wyjazd w Dolinę Popradu to czysta frajda. Dodatkowo będę miał tu co oglądać, bo wkrótce zakończą się prace nad nowymi odcinkami:

  • VeloKrynica, który połączy Muszynę z Krynicą odseparowaną od samochodów 11 km trasą rowerową (sierpień br.)  
  • Szlakiem Wód Minerlanych, czyli ponad 32 km nowego szlakurowerowego, który połączy się w paru miejscach z EV11 i zepnie swoim śladem jak największą ilością wodopojów zdrojowych w tej okolicy. Ja już szykuję bidony :-)

Będę też przy okazji monitorował kolejny, "rowerowy" projekt nad jakim się tu obecnie pracuje, czyli Szlak rowerowy Doliny Popradu, który ma połączy miejscowości uzdrowiskowe pogranicza polsko- słowackiego.

Będę Was też informował o losach "północnego" odcinka trasy EV11 w Małopolsce (Kraków - Lekszyce), który jak na razie nie miał szczęścia do znalezienia wykonawcy. Jest jednak plan żeby trochę pozmieniać formułę przetargów i ruszyć chociaż odcinkowo w końcu z pracami nad tą trasą, zwłaszcza że szykuje się ciekawe przedłużenie EV11 dalej w woj. świętokrzyskim. W przetargu jest tu 40 km trasa rowerowa biegnąca przez Ponidzie po dawnych śladzie kolejki wąskotorowej (z Lekszyc do Wiślicy).

Ja pozostaję dobrej myśli - jak widzicie na takim froncie  budowlanym gdzieś musiał nastąpić jakiś mały zator. Do 2020 roku jest jeszcze trochę czasu, żeby cała sieć spiąć w spójniejszą całość

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:  bit.ly/eurovelo11

VeloRaba

Do praktycznie gotowego odcinka przez Puszczę Niepołomicka miał w tym roku dołączyć również odcinek poprowadzony po lewobrzeżnych wałach Raby od kładki w Mikluszowicach do Uścia Solnego. Na chwilę obecną brak tam oznak robót prac, ale jak dostałem zapewnienie z ZDW w Krakowie - mają się one rozpocząć już wkrótce. Prawdopodobnie będzie tu na razie tylko szutrowa nawierzchnia (czyli podobnie jak odcinek EV4 poprowadzony na drugim brzegu Raby), ale szosowcy śmiało mogą skorzystać z którejś z równoległych, spokojnych dróg lokalnych.    

Szlak Wokół Tatr (SWT)

Do istniejącego już od dwóch lat odcinka tego szlaku wybudowanego w śladzie dawnej kolejki (Trstena - Nowy Targ), dobudowane zostały na przestrzeni ostatnich miesięcy kolejne odcinki. Nowe asfalty już leżą i cieszą koło, więc krótce całość tego szlaku po stronie polskiej będzie pewno oficjalnie otwarta. Uczciwie informuję - odcinki od Krempach do Kacwina mają miejscami solidne przewyższenia, ale hej! - jesteśmy w końcu na Podhalu, a uwierzcie mi na słowo - widoki widoki wynagrodzą Wam trud wspinaczki. Rzućcie tylko okiem na te zdjęcia.

Z dodatkowymi, już gotowymi odcinkami tego szlaku (Ludźmierz-Pyzówka, czy Zoki-Dutkówka), remontowaną właśnie drogą na Gubałówce, powstającą tu VeloDunajec, czy istniejącymi tu lokalnymi szlakami mtb tworzy to na tyle gęstą sieć rowerową, że  śmiało polecam każdemu już teraz wybrać się na Spisz i Podhale z rowerami na minimum tydzień. Tak, żeby na spokojnie sobie tu wszystko objechać.

Ale wracając do głównej trasy SWT. W tym roku oprócz przejazdów po stronie polskiej, postaram się pozwiedzać również słowacką część trasy, bo ruszyły tam prace m.in. wzdłuż ruchliwej słowackiej Route66, czyli od Tatrzańskiej Doliny do Ždiaru.

Aktualna mapa ze stanem prac/rodzajem nawierzchni:  www.bit.ly/mapaSWT

Babia Góra Trails

Czyli coś na co czekają niecierpliwie fani mtb, singletracków i szerszych kapci. 

W okolicach Babiej Góry trwają w tym momencie intensywne prace nad pierwszą w Małopolsce tak dużą (70 km) siecią górskich ścieżek rowerowych składającą się z kilku technicznych "singli" od strony doliny na Mosornego Gronia, po dwukierunkowe ścieżki łączące całą istniejącą już sieć szutrówek na południowych zboczach Babiej Góry, z których można sobie podziwiać niesamowite widoki oraz zjechać nimi aż do Oravskiej Polhory. W ramach projektu oprócz tras rowerowych powstać ma tu również Centrum Integracji Rowerzystów, pumptrack, wieża widokowa i altanki wypoczynkowe. Wkrótce większa relacja również z tej budowy, ale z moich obserwacji i kontaktów z budowniczymi - wszystko idzie tu zgodnie z planem i spora część jest już gotowa (ale pamiętajcie, żeby nie jeździć po tych ścieżkach przed ich oficjalnym oddaniem!)

Tak nam wygląda w skrócie ten główny rowerowy front budowlany w Małopolsce. Trzymam mocno kciuki na kierownicy, żeby wszystko wskoczyło tu gładko na ostatnią zębatkę i oczywiście będę te wszystkie trasy na bieżąco wizytował i zdawał Wam szersze relacje z każdej z nich. Zapraszam do śledzenia postępu robót razem ze mną na www.velomalopolska.pl

Jarek Tarański

ZBIÓR MAP

Multimedia