Powrót

Nowe elementy Szlaku Wokół Tatr na horyzoncie

Nowe elementy Szlaku Wokół Tatr na horyzoncie

mapa planowanej inwestycji Pyzówwka Klikuszowa
W mediach ogólnopolskich przewijają się właśnie informacje o rychłym oddaniu nowych odcinków "zakopianki", a my wypatrzyliśmy na podtatrzańskim horyzoncie również informacje odnoście nowych odcinków rowerowego Szlaku Wokół Tatr (SWT).

Urząd Gminy w Nowym Targu ogłosił niedawno przetarg na budowę nowego odcinka w ramach Szlaku Rowerowego Wokół Tatr. Tym razem chodzi o kontynuację gotowej odnogi tego szlaku, która zaczyna się w Ludźmierzu i przez Krauszów prowadzi świetną widokowo drogą rowerową do Pyzówki. Nowy odcinek ma wydłużyć ten łącznik aż do Klikuszowej (ok. 8 km). Planowana inwestycja została naniesiona na mapę www.bit.ly/mapSWT

Zakres planowanych prac obejmie remont istniejących dróg o nawierzchni gruntowej lub asfaltowej, tak żeby do końca czerwca 2020 r. oddać do użytku oznakowany i gładki (bo całość będzie miała nawierzchnię asfaltową) łącznik SWT zarówno z:

  • Klikuszową (gdzie nie wiem czy wiecie, ale buduje się centrum narciarstwa biegowego);
  • jak i Nowym Targiem (do którego można będzie zjechać drogami przez Lasek), robiąc sobie ciekawą pętle z widokami jak na poniższym zdjęciu.

Szlak Wokół Tatr Morawczyna

Uwaga! Ruch rowerowy na tym odcinku NIE będzie wydzielony od ruchu innych pojazdów, czyli będzie standardowo jak na większości odcinków na Podhalu, gdzie spora część nowych dróg dla rowerów ma nadal status dróg wewnętrznych, czyli gdzie dopuszczony jest ruch mieszkańców/maszyn rolniczych. Jest to w sumie najlepsza kompromisowa opcja, bo zyskują zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Dodatkowo mają zostać również wykonane prace, które zazwyczaj nie są już zauważane podczas jazdy, ale gwarantują wieloletnią jakość takich dróg, czyli budowa odwodnień czy remont przepustów.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to wykonawca prac powinien zostać wybrany na przełomie września i października br. Trzymamy mocno kciuki za zalew sensownych ofert i oczywiście monitorujemy również tą inwestycję. 

To oczywiście nie wszystkie nowe elementy jakie budowane są w tym roku na terenie Polski w ramach rozbudowy projektu pt. „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr – etap III”. Obecnie trwają cały czas prace nad nowym, ok. 7 km szutrowym odcinkiem biegnącym  z Czarnego Dunajca do Piekielnika. Ścieżka ta udostępni nowe obszary Torfowisk Orawsko-Nowotarskich, prowadząc jednocześnie starym szlakiem granicznym po trasie historycznej granicy państwowej pomiędzy Polską a Słowacją, jednocześnie będącej umowną granicą pomiędzy geograficznymi krainami Podhalem a Orawą. Zakończenie tych prac przewidziane jest do końca br.

Podpisana została też umowa na wykonanie przebudowy i odrestaurowanie dawnej stacji kolejowej z początku XX wieku na transgranicznej linii kolejowej w miejscowości Podczerwone i zamiany go na budynek usługowy. Po renowacji obiekt ma stać się centrum  informacji o Szlaku i ścieżkach rowerowych, gdzie będzie można obejrzeć również ekspozycję historyczną dotycząca dziejów kolei austro-węgierskiej po której nasypie teraz prowadzi Szlak wokół Tatr. Dodatkowo ma tu powstać mała gastronomia, punkt serwisowy, wypożyczalnia rowerów i  ogólnodostępne sanitariaty. Termin zakończenie prac: przed wakacjami 2020 r. 

W ramach projektu pt. „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr – etap III” planowane są jeszcze również takie inwestycje:

  • budowa ścieżka na lotnisku oraz na ul. Schumana i Młynówka w Nowym Targ (ok. 2 km)
  • remont odcinka na granicy Kacwin - Wielka Frankowa
  • remont kładek na potoku Czarny Dunajec w Nowym Targu.
  • remont dwóch spichlerzy w Kacwinie, które po renowacji i wyposażeniu zostaną udostępnione rowerzystom i turystom.
  • budowa odcinków na słowackiej części (Spiska Bela, obec Huncovce, Hniezdne, Velka Lomnica)

Stara stacja kolejowa Podczerwone na Szlak Wokół Tatr