Powr贸t

B臋dzie kontynuacja trasy EuroVelo11 w 艢wi臋tokrzyskim!

B臋dzie kontynuacja trasy EuroVelo11 w 艢wi臋tokrzyskim!

Jak to powiadaj膮 - do 4 razy sztuka 馃槂. Dzielimy si臋 艣wietn膮 informacj膮, 偶e przetarg na kontynuacj臋 trasy EuroVelo11 na terenie wojew贸dztwa 艣wi臋tokrzyskiego zosta艂 dzisiaj pozytywnie rozstrzygni臋ty!


"Do 4 razy sztuka", bo dopiero za czwartym przetargiem uda艂o si臋 wybra膰 wykonawc臋, kt贸ry zaprojektuje i wybuduje prawie 40 km odcinek tej mi臋dzynarodowej trasy z Lekszyc do Wi艣licy. Termin wykonania okre艣lony zosta艂 na koniec przysz艂ego roku. Gdyby kogo艣 ciekawi艂y szczeg贸艂y przetargowe, to odsy艂amy na t膮 stron臋 bit.ly/2WhdhWf

Trasa ma zosta膰 poprowadzona w wi臋kszo艣ci nowymi drogami rowerowymi wybudowanymi w 艣ladzie dawnej linii kolejki w膮skotorowej, kt贸ra kursowa艂a kiedy艣 przez malownicze Ponidzie. Tylko na 6 km ma zosta膰 poprowadzona istniej膮cymi drogami, a przebiega膰 b臋dzie przez gminy Wi艣lica, Opatowiec, Czarnocin i Kazimierza Wielka. Ma mie膰 szeroko艣膰 od 2 do 3 m, nawierzchni臋 asfaltow膮, miejsca odpoczynku oraz tablice informacyjne. Ju偶 nie mo偶emy si臋 doczeka膰 efekt贸w!

Wizualizacja przebiegu poni偶ej, odcinek jest te偶 zaznaczona na mapie przebiegu ma艂opolskiej cz臋艣ci EV11 bit.ly/mapEV11

wizualizacja przebiegu trasy EV11 na p贸艂noc od Krakowa

W oczekiwaniu na budow臋 tej trasy ju偶 gor膮co polecam jazd臋 po drogach i dr贸偶kach na p贸艂nocny wsch贸d od Krakowa. Jest tu co prawda mocno interwa艂owo, bo to same g贸rki i doliny (dlatego ta nowa trasa tak si臋 przyda, bo b臋dzie w miar臋 p艂aska), ale warto ju偶 teraz zapu艣ci膰 si臋 na te tereny pradawnego pa艅stwa Wi艣lan. Wisi tu w powietrzu jaka艣 nieopisana tajemnica, kt贸r膮 najlepiej odkrywa si臋 w艂a艣nie na rowerze. Spr贸bujcie kiedy艣 przejecha膰 si臋 obok G贸ry Byczowskiej czy zagl膮dn膮膰 do najwi臋kszego w Polsce  艣redniowiecznego grodziska w Stradowie.


Dodatkowo budowa tego fragmentu EV11 w woj. 艣wi臋tokrzyskim b臋dzie mia艂a dodatkowe zalety:

  • Zapewni dotarcie w okolice szlaku GreenVelo i dalej do Kielc (i powr贸t do Krakowa poci膮giem).
  • Stworzy 艣wietn膮 p臋tl臋 wykorzystuj膮c gotowy fragment Wi艣lanej Trasy Rowerowej Niepo艂omice - Szczucin oraz budowany w艂a艣nie nowy most na Wi艣le w Korczynie. Maj膮 by膰 na nim 艣cie偶ki rowerowe oraz g艂adkie po艂膮czenie z wa艂ami wi艣lanymi po kt贸rym przebiega WTR.
  • B臋dzie te偶 przed艂u偶eniem odcinka trasy VeloNatura, czyli ma艂opolskiego odcinka trasy EuroVelo11. Styk obu tras ma nast膮pi膰 w艂a艣nie w Lekszycach.

Przypominam, 偶e na tym "ostatnim" odcinku ma艂opolskim EV11, z kt贸rym ten odcinek 艣wi臋tokrzyski ma si臋 po艂膮czy膰 (czyli od granic m. Krakowa do Lekszyc) trwaj膮 aktualnie prace szczeg贸艂owego projektowania i zbierania pozwole艅 na budow臋, czyli ta najbardziej 偶mudna cz臋艣膰 prac. Maj膮 si臋 one zako艅czy膰 we wrze艣niu 2019 r. i potem ma by膰 og艂oszony przetarg ju偶 na sam膮 budow臋. Bardzo prawdopodobne, 偶e zako艅czenie prac budowlanych i oddanie tras w obu wojew贸dztwach nast膮pi w podobnym momencie, czyli na koniec 2020 r.

W膮skim gard艂em pozostaje niestety odcinek EV11 na terenie Krakowa z dw贸ch powod贸w. Planowany remont ul. Kocmyrzowskiej od. ul Darwina do granicy miasta (wzd艂u偶 kt贸rej ma biec EV11 po nowej infrastrukturze rowerowej) niestety zosta艂 prze艂o偶ony na kolejny rok i nadal nie jest pewne czy faktycznie ruszy w 2020 r. Dodatkowo EV11 musi te偶 przeci膮膰 planowany przez Generaln膮 Dyrekcj臋 Dr贸g Krajowych i Autostrad w臋ze艂 Gr臋ba艂贸w w ci膮gu drogi krajowej S7, ale na przyj臋tych koncepcjach wygl膮da艂o to o wiele lepiej ni偶 np. w rejonie istniej膮cego w臋z艂a Ptaszyckiego w Krakowe. W ramach prac ma powsta膰 m.in. nowy wiadukt tramwajowy, a ten obecnie wykorzystywany ma pos艂u偶y艂 w艂a艣nie pieszym i rowerzystom. Obecnie trwaj膮 prace projektowe, a termin zako艅czenia przypada na pocz膮tek 2022 roku.